Utrusning Uppdatering

För ett tag sen gjorde jag ett inlägg om utrustningen som jag använder när jag tränar Glitter och tänkte nu ge en liten uppdatering och ge en lite mer detaljerad beskrivning av utrustningen som både jag och Glitter använder. 

 

Glitters utrustning

 

Träns

 

Precis som förut så använder jag mitt trofasta PS of Sweden träns som jag har använt i några år nu :) Tycker att det sitter så bra på Glitter och hon verkar trivas så bra i det :) Jag brukar varierar vilken nosgrimma som jag har på tränset då det är rekommenderat av veterinären att göra så för att minska på trycket på tänderna. Jag bukar antigen ha achen-nosgrimman som kommer med tränset eller så sätter jag på en remontgrimma som jag köpte på Norells hästsport i Borlänge. Det var rekommenderat av veterinären att variera nosgrimman på tränset då det trycker på tänderna. 

 

 
 
 

 

 

 

Kandar

 

Som jag skrev i det förra inlägget så använder jag mitt PS of Sweden kandar som jag köpte av min tränare Emma. Det är så snyggt och Glitter verkar verkligen trivas i det. Hoppas att vi snart kan komma upp i de klasserna då man får rida på kandar istället för vanligt bett. 

 

 

Sadel

 

Ja detta är den nya investeringen och det behövdes. Innan använde jag en Wellington 17” sadel som vi köpte till Glitter precis efter att vi hade fått hem henne hösten 2012 så nu tyckte vi att det var dags för en liten förändring då hon har lagt på sig lite muskler. Den nya sadeln är en Bates 17,5” och i början var det lite svårt att sitta i den då jag var van med den gamla sadeln men nu efter några veckor känner jag att jag kan äntligen sitta ner ordentligt…någorlunda i alla fall…haha. Glitter verkar också trivas bra i den :D känns som att hon har lättare att slappna av i ryggen och kan stretcha ut den bättre :) Både matte och häst är nöjda :D 

 

 Våran förra sadel
 
 
Nya sadeln

 

Benskydd

 

Glitter har alltid benskydd på sig när hon tränas. Antingen har hon damasker på sig eller så lindar jag hennes ben med någon fin färg som matchar med resten av outfiten :D När vi åker iväg och tränar har hon boots på sig för att skydda hennes hovar från eventuella trampskador. 

 
 
 
 
 

Min utrusning

 

Stövlar 

Stövlarna som jag använder är ett par MountainHorse stövlar som jag har använt ett par år nu och spännet längst upp håller på att ge upp. Det är nog dags för ett par nya stövlar när ekomonin tillåter. Då hoppas jag på ett par riktiga dressyrstövlar i märket DeNiro :) SÅ snygga!! 

 

Mina nuvarande stövlar :) 

SÅÅÅÅ SNYGGA!!!! 
 
 

 

 

Hjälm

Jag har två hjälmar, en till tävling och en till vardags. Min vardagshjälm är en Uvex som jag fick i julklapp av mamma och pappa för några år sedan. Den är så skön att ha på sig och den är fin även till vardags. 

 
 
 

 

Till tävling så använder jag en John Whitaker victory hjälm som jag också fick i julklapp och använder endast till tävling och finare träning. Det är en väldigt lätt och bekväm hjälm att ha på sig på tävling eftersom att man oftast har en uppsättning i håret och det kan bli ganska bökigt men tycker att denna är väldigt bekväm att ha på tävling. Blinget gör den extra snygg. 

 

Handskar

 

Jag har lite olika handskar på mig när jag rider. Jag har tur att jag har pappa som har en massa arbetshandskar hemma i alla olika storlekar så jag behöver nästan aldrig köpa nya ridhandskar utan det är bara att leta igenom hyllan med alla handskar på. Tycker dock att arbetshandskar är bättre än de flesta ridhandskar jag har använt. Arbetshandskar håller längre än de flesta ridhandskar som jag har använt. 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Helene

Älskar första tränset! :3

Svar: Tack! Visst är det snyggt :D
SuperDuperSara

2016-02-09 @ 14:33:22
URL: http://allroundhast.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0