RidSPORTEN

Ja man kan ju höra på namnet att det ÄR en sport, trots detta finns det fortfarande människor därute som har svårt att förstå. Folk som går runt och säger att ”ni bara sitter där”, ”hästen gör allt jobb” osv osv. Då kan man fråga sig vad en SPORT är egentligen eftersom att E-sport(Tävlingar och turneringar i diverse datorspel), och schack även kan klassas som sport. 

Definitionen av sport är att man utövar en talang eller begåvning av någon form, om det är att spela spel på datorn eller springa efter en boll eller paddla en kanot. Hur svårt ska det vara att förstå? Ridsporten är redan en väldigt ensam sport med en massa skitsnack och hemska kommentarer, det hjälper inte att det kommer folk från andra sporter och trycker ner oss ännu lite till. Tycker det är så fruktansvärt fegt av människor att göra så och jag tror att dem människor som kommer med såna kommentarer är i själva verket livrädda och har aldrig ens varit i närheten av en häst. 

 

Ett bra exempel på detta var när Rolf Göran Bengtsson fick Jerringpriset 2012 och fick efter det en massa hån och kommentarer om att det är hästen som ska ha priser och berömmet för att den gjorde allt jobbet och att Rolf bara satt där. DÅ har jag en intressant teori som skulle vara rolig att prova. Om man tar en Grand Prix häst, i vilken gren som helst, och bara släpper in den på banan så kommer den göra ett perfekt program eller en perfekt runda? Är det det du säger? För det låter som det! Rolf Göran Bengtsson är en otroligt talangfull ryttare som kämpat i hela sitt liv för att komma dit han är idag, de har alla framgångsrika ryttare och även dem som inte syns på tv.

Dem människorna som kallar ridning för oseriös och löjlig osv förstår inte hur mycket denna sport betyder för oss som utövar den, som har känt glädjen i att hästen går bra eller känt smärtan i att förlora en bästa vän. Jag tror inte dem människorna förstår hur mycket tid som vi lägger ner på dessa djur och jag tror att dem glömmer bort att det faktiskt är DJUR och inte en förbannad maskin! 

 

Ridning är precis lika mycket sport som fotboll och hockey men det som jag tycket ger ridsporten en extra stjärna i kanten är att man i ridningen får arbeta med en annan levande varelse. I ridning måste man jobba tillsammans med ett annat djur, hitta tilliten och skapa ett band med en annan individ och det är det som ger ridningen sin charm.

 

Jag är så otroligt tacksam över att jag har så fina vänner inom ridningen, som inte dömmer och hånar utan som uppmuntrar och hjälper. Är så tacksam att vara en del av DalaDressage vilket är en grupp av ryttare som träffas, diskuterar, tränar och umgås. Känns tryggt att veta att det finns människor som vill stoppa detta hat inom denna ensamma sport. 

Blir så trött på människor som inte kan acceptera saker som de är utan att de måste komma med orimliga och falska kommentarer och försöker trycka ner alla ryttare. Så till alla er avundsjuka, rädda, förvirrade, elaka människor som lägger energi på att trycka ner ridsporten i skiten så säger jag att ni kan lägga ner det för det funkar inte på mig! 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0